Kompakt mediebrus

Att tränga igenom bruset och nå fram är allt. Under bra många år har budskapsmakare, säljare och journalister alla haft samma primära mål: att bli sedda och hörda och i bästa fall också tagna på allvar.

Mediebruset beskrevs som massivt redan innan Internet uppfanns, men har med nätet och webben blivit rent obarmhärtigt – och det går fort.

Idag kan alla med lite ork och ambition enkelt bli sin egen förläggare, filmregissör eller radiopratare. Bred medieproduktion tar sig steg för steg in i hemmen, i takt med att datorvanan ökar, programmen blir enklare och nätverken kan distribuera resultatet.

För oss som arbetar i gränslandet mellan teknik och budskap innebär detta nya utmaningar. Där vi tidigare vant oss vid att få besökare till en webbplats eller läsare till nyhetsbrev som skickas ut över planeten måste vi nu i stället kunna ställa om vårt sätt att nå fram.

Utmaningen är inte sällan mer teknisk än innehållsmässig, vilket också visar sig i de senaste årens trender. Plötsligt handlar det inte om budskapet i sig utan om sökmotoroptimering och att genomskåda huruvida sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till plural. Eller att syndikera innehåll så att det dyker upp där kunderna ändå råkar befinna sig. Eller att öka konkurrenskraft och lojalitet med lösningar där kunder, partner och framtida anställda själva skapar innehållet, som i kvällstidningarnas bloggsatsningar.

I virrvarret av nya utmaningar och möjligheter skänker jag en tacksam tanke till den danska vetenskapsjournalisten Tor Nørretranders, som i sin utmärkta bok Märk Världen diskuterar den svåra skillnaden mellan strikt teknisk och mänskligt begriplig kommunikation. För datorer är det än så länge exakta databitar som gäller, men för oss människor bygger framgångsrik kommunikation i stället på att vi delar en gemensam kulturell referensram som vi förhåller oss till, vilket kraftigt försvårar för oss som försöker nå fram på en global marknad. Det som ses som kraftfullt på en marknad är plumpt på en annan.

Jag bävar inför tanken på vad den semantiska webben för med sig i framtiden – tänk er datorer där våra instruktioner måste passa maskinernas referensramar för att inte vara förolämpande. Terminatorfilmernas scenario med människa mot maskin är genast inte lika avlägset :-).

The media har länge sagts vara the message. Har det någonsin varit sannare än nu?
blog comments powered by Disqus