När lusten får styra

Under parollen All Sales is Personal håller vi bit för bit på att flytta in de centrala systemen i våra säljares fickor. Tanken är enkel: den som redan är på kundbesök åtta timmar om dagen vill nog inte ha en massa administrativt arbete efteråt. Allt som går att göra på en gång – här och nu – i en lagom smart telefon ska skötas just så: på direkten.

Steg för steg har strategin tagit form och arbetet fart. Våra första lanseringar under sensommaren förra året blev tillräckligt uppskattade för att väcka slumrande vikingasjälar och gjuta mod i våra erövringshjärtan. Känslan växte successivt, och för några månader sedan nådde vi fram till en underbar platå av övertygelse: vi gör rätt saker.

Stöttade av lugnet från ett gott självförtroende bestämde vi oss för att vidga agendan.

Det kanske inte bara är våra säljare som har sina liv i fickor, tänkte vi. Det kanske också gäller våra partners, våra kunder och – om vi nu har några – våra hangarounds…

För två månader sedan startade vi så projektet. Målet var att nå så långt som möjligt i ett första steg, ett första koncepttest. En liten men vass projektgrupp fick sex veckor på sig att skapa en ultimat upplevelse av vårt erbjudande. I alla fall så ultimat som sex veckor kan åstadkomma.

I skrivande stund är det sex veckor senare och i veckan som kommer släpper vi vår första riktiga iPhone-app.

De senaste veckornas arbete har på nytt bevisat värdet av att ibland låta lusten styra, att bara skapa förutsättningar för duktiga personer att löpa på med sina goda omdömen.

Inför de interna testerna av vårt kommande släpp planterade vi rykten om vad som var på gång och hoppades att djungeltrumman skulle leda de mest engagerade kollegorna till oss. Efter tjugofyra timmar hade vi frivilliga från Sidney, Singapore, Boston och Malmö.

Testappar installerades på plats i Lund och på håll via epost, och så småningom började reaktionerna strömma in.

Med viss bävan och en djupt känd insikt att ingen är bättre än sin senaste lansering började jag läsa kommentarer och leta efter reaktioner.

Det som hade börjat som ett projekt av ren lust hade på något sätt fortsatt i samma anda. Lusten vi investerat i att göra några saker riktigt bra på bara sex veckor hade spritt sig via lurarna, och genom både epost och leenden i korridoren har jag fått massor av bekräftelser på att fler än jag tycker det är ok att ha kul på jobbet.

Ibland måste lusten få styra. Ibland har lusten rätt. Ibland sprider sig lusten från människor till telefoner och (uppenbarligen) tillbaka till människor igen.

Om några dagar vet vi om det funkar även utanför bolagets väggar :-)
blog comments powered by Disqus