Storlekens betydelse

Storlek har betydelse, det spelar ingen roll vad våra svenska kvällstidningsterapeuter säger. Den som försöker navigera i den växande röra som kallas internet vet hur svårt det är att hitta intressant och relevant information. Bruset från gammalt material, för att inte tala om allt lågkvalitativt skräp, döljer en stor del av det mer nyttiga och användbara utbudet.

Internet av idag har helt enkelt vuxit sig så stort och oregerligt att varje försök att skaffa sig en överblick är dömt att misslyckas - ingen kan undersöka alla möjligheter och tillgångar på egen hand. I någon mån tvingas man därför lita till de sökmotorer och automatiska fyndhörnor som internet faktiskt håller sig med.

Gratisologi
Att fyndhörnorna fortfarande existerar är dessvärre inte självklart. En gång i tiden var det kostnadsfria internet en självklarhet. Visst kostade datorer, modem och program pengar då också, men internet självt var en oas för älskarna av det prislappslösa samhället.

Idag - trots att allt större del av internet förses med abonnemangsavgift och krav på inträdesbiljett - finns glädjande nog en del riktigt nyttiga gratistjänster kvar.

En värdefull hjälpreda går under namnet PageWatch. Den som vill slippa återvända till en särskild hemsida gång efter annan, bara för att upptäcka att ingenting har förändrats sedan sist, har här grunden till ett långt och lyckligt förhållande.

Fria sidkontrollanter
PageWatch gör arbetet åt en - dvs kontrollerar när hemsidorna uppdateras och skickar sedan epost till den intresserade att sidan har ändrats inom de senaste tjugofyra timmarna. Med hjälp av denna gratistjänst kan man alltså bevaka de hemsidor man är intresserad av på ett effektivt och billigt sätt - först när någonting nytt dyker upp behöver man söka sig till hemsidan på nytt.

En annan gratistjänst hjälper den snabbt växande skara personer som känner en brinnande lust att publicera sina innersta tankar, sina trädgårdstips eller sin lottorad på internet - kort sagt alla dem som bygger egna hemsidor. Alla dessa nya debattdeltagare och internetpublicister är med stor sannolikhet intresserade av att räkna hur många netizens som förirrar sig till (möjligen aktivt söker sig till) hemsidan - den sortens statistiska egotripp är egentligen det enda som förenar agnar och vete, amatörer och proffs, i dagens internetpublicistik.

Det enklaste (och i och för sig också minst pålitliga) sättet att skaffa en besöksräknare till sin sida är att ta hjälp av företaget WebCounter. Kostnadsfritt försöker de, med varierande resultat, förse hela internet med besöksstatistik.

Personliga nyheter
Den kanske största tenden i denna våg av gratistjänster står de stora sökmotorerna för. Hos både Yahoo och Infoseek kan man specificera ett antal intresseområden. När man sedan återvänder till denna sida minns sökmotorerna vad man är intresserad av och presenterar bara den valda informationen.

För den som alltid velat sätta ihop sin egen tidning, kanske skippa sporten och serierna och hoppa direkt till börssidorna, kan detta vara början på ett långt och lyckligt förhållande i det informationseldorado som fortfarande är så nytt att vi har ett namn för det: internet.

Adresser
http://www.micromat.com/mmcs/pagewatch/formpw.html (PageWatch kontrollerar dina favoritsidor och skickar email när de ändras.)

http://counter.digits.com (Behöver du en räknare till dina egna hemsidor? Webcounter räknar dina besökare.)

http://my.yahoo.com/ (Skapa en personlig nyhetssida via sökmotorn Yahoo - välj själv vad du vill se.)

http://www.search.com/Personalize/Categories/ (Sökmotorn C|Nets version av möjligheten att skapa en personlig sida med nytt och intressant.)

http://personal.infoseek.com (Sökföretaget Infoseek erbjuder också en anpassningsbar sida...)

http://myhome.apple.com/ (...vilket också datorföretaget Apple gör.)

http://www.shareware.com/SW/Selections/Index/ (Slutligen några programförslag för hugade programnerladdare. Sökföretaget och programbanken C|Net har satt ihop paket med shareware-program som täcker en användares flesta olika behov.)