Skräddarsytt eller konfektion?

Vissa beslut är mer kontroversiella än andra. Min personliga ryggsäck rymmer ett särskilt beslut som jag fått anledning att försvara och förklara genom åren.

Det handlar om den gamla klassikern skräddarsytt mot konfektion. Ska vi bygga själva eller köpa ett hyllsystem?

Jag har egentligen aldrig tvivlat på att vi valde rätt, men under processens gång har jag fått många anledningar att fundera på vad som gör beslutet så enkelt att ifrågasätta.

Det som förbryllat mig mest är att en skräddarsydd kostym eller klänning är lyxig medan ett skräddarsytt system ses som en belastning; att konfektion ses som en dussinprodukt när det gäller kläder men en tillgång när man talar om systemlösningar.

Under nittiotalets andra hälft arbetade jag med att skräddarsy internetbaserade system till några av Sveriges industrijättar. Då fanns inga konfektionsalternativ, och jag fick lära mig det värdefulla hantverket att integrera organisation, system och process. Att inte behöva kompromissa med affärsnyttan för att systemet inte klarar kraven. Att inte behöva tvinga en organisation arbeta baklänges för att tillfredsställa tekniska begränsningar. Att inte behöva knöla till processerna i väntan på nästa version fjorton månader bort.

Någonstans på vägen blev standardlösningarna mer gångbara, men åtminstone en fundamental sanning lever kvar: har man en ofärdig bild av sina behov kan standardlösningar få en annars utmärkt organisation att köra i diket bara genom mångfalden ostyrda funktioner som används fel. En hammare är inte bra att skruva med, hur mycket man än provar. Samma gäller system. För att göra nytta måste systemen passa verksamhetens behov och förutsättningar.

I vissa fall är det därför inte bara enklare utan också effektivare att gå själv, att bygga eget. Särskilt bra kan det bli ju närmare ett bolags kärnverksamhet och affärsprocess systemet befinner sig.

Personligen har jag länge varit övertygad om att vi på systemsidan spelar en avgörande roll för bolagets konkurrenskraft. Mitt sätt att leverera har varit att våga bygga eget, i synnerhet när det handlar om affärsnyttan vi ska tillföra.

Jag ska kort och gott förse mitt företag med konkurrensfördelar – ofta i form av tidsluckor och försprång till den jagande klungan konkurrenter. Ibland betyder det att vi kan motivera att bygga själva.

Så småningom kommer ett hyllsystem att göra samma sak lika bra, men att vänta in konfektionslösningarna är att tappa värdefull tid, att släppa den gula ledartröjan och säga att det räcker att komma i mål mitt i klungan.

Så vinner man inga segrar.
blog comments powered by Disqus