Telefonförsäljare

I min vardag träffar jag olika sorters säljare. En del erbjuder saker jag vet att jag behöver. De flesta erbjuder sånt jag ännu inte förstått att jag måste ha. Och allt fler är mina bästa vänner på jorden:

— Tjena Jonas, det är Bill från Microsoft. Läget?

Den sortens säljare måste lyckas bättre hos andra än mig, för de blir konstigt nog fler och fler.

Annars är normaltypen en person som tror – eller i alla fall hoppas – att dagens höjdpunkt för mig är när internposten kommer och jag får kasta mig över dagens reklam. Efter ytterligare någon vecka följer han sedan upp med ett telefonsamtal:

— För några dagar sedan fick du ett brev från oss. Du har väl sett att…

De första tvåhundra samtalen på temat tog jag som en god svensk och ljög.

— Jodå. Visst. Absolut! Jag har kvar det här någonstans...

Men numer har jag bestämt mig för att gaska upp mig. Uppgaskandet består av flera delar.

För det första tömmer jag bara internposten en gång i veckan.

För det andra slänger jag all reklam direkt.

För det tredje besvarar jag alla telefonsäljares frågor om reklamutskicken med ett glatt:

— Nix, näpp, inte då. Dessutom har jag aldrig hört talas om ditt företag.

Tidigare i veckan kom så en ny sorts säljare – en typ som jag omedelbart tyckte bättre om än alla andra. Killen som ringde var riktigt vilsen och lyckades få mig att tycka synd om honom och skratta samtidigt:

— Hej! Du får ursäkta, men jag känner ingen på ditt företag så jag har tvingats kallringa. Jag letar efter någon som håller på med IT och sånt. Gör du det?

Jag kunde inte låta bli att älska killen för att han var så kass och så ärlig – eller kanske dubbelt så smart som sina kollegor. Inget manipulativt. Inget inställsamt. Ingen finess – bara pang på. Rakt, redigt och ärligt. Och ganska vilset.

Nä, jag köpte inte av honom heller, men jag log åtminstone en bra stund efteråt.

Den sista sortens säljare – som jag allt oftare stöter på – har läst krönikorna i Computer Sweden. Baserat på och med hänvisning till vad jag skrivit kommer sedan erbjudanden som kommer att lösa alla de problem jag tydligen har skrivit om i tidningen.

Om trenden håller i sig räknar jag med att under veckan få samtal från företag som säljer spärranordningar mot telefonsäljare.
blog comments powered by Disqus