Stordåd är en färskvara

Visst vore det skönt om vi IT-knegare hade samma status som superhjältar – med superkrafter i form av en osviklig förmåga att leverera och leverera och leverera. När jag någongång drabbas av hybris och får för mig att jag är osårbar faller genast slängkappan och jag står där som mitt gamla vanliga alter ego, den hemliga identiteten som tyngs av triviala frågor som verkligheten.

Stordåd är som ni vet en färskvara. Spindelmannen, Gröna Lyktan och Alfred E. Neuman ses inte som superhjältar för sina förmågors skull utan för det de oavbrutet utför.

Så är det för oss IT-verkare också. Vi är det vi gör; vi mäts och bedöms efter vad vi utför; minnet av forna stordåd håller inte länge.

Ibland kan jag önska att vilotiden mellan de lyckade lanseringarna var längre, att världen någon enda gång kunde stanna och låta mig få perspektiv. Om världen har en stoppknapp är den väl dold i ett ständigt flöde där produkter lanseras, förlegade tekniker ersätts av banbrytande och både kravställare och användare byts ut. Det som var ett stordåd bara månader tidigare blir förbryllande snabbt en hopplös dinosaurie i världens ögon, där vi alla konsumerar förändringar i så hög takt att minne och tacksamhet för forna framgångar räcker i timmar, kanske dagar, innan det är dags för nästa fix.

Ibland undrar jag om vi inte blivit förändringsnarkomaner, beroende av det nya, det senaste, det annorlunda. Bara för sakens skull.

Lösningen är nog inte att stanna av för att få stanna upp, men ibland tror jag att lanserings- och förändringstakter är övervärderade och därmed lockar oss från att göra ett bra arbete – hela vägen.

För min del upprepar jag ett mantra i arbetet, så att jag inte tappar tråden i den omtumlande virvel av nytt som kastar mig in i nästa trend:

Luka lösningarna: Lansera – utbilda – kommunicera.

Vi är aldrig bättre än vår senaste lansering. Hur den kommer till nytta är ofta en direkt produkt av hur väl vi förklarar och säljer in den. Vi måste föra ut och förklara de nyheter vi tillför till malströmmen av alla andras nyheter – för alla dem som inte suttit lika nära innovationen som vi gör.

Utmaningen för oss är att ta tid från de så hett eftertraktade lanseringarna till någonting jag tror att vi i branschen fortfarande kan mycket lite om: hur man köper tid genom att få de lanserade lösningarna använda på bästa sätt.

Vill du läsa på din iPad?

Längre texter är inte lika kul att läsa på webben men lämpar sig alldeles utmärkt för surf- eller läsplattor. Böckerna nedan ligger på iTunes Bookstore och går att läsa på en iPad, iPhone eller iPod touch.

Läs och ha kul – jag hade kul när jag skrev dem!

mvh

/Jonas